tisdag 19 maj 2009

När läsarna själva vill utmana makthavarna

”På nätet vill jag bli sedd som medborgare, medan i telekompaketet, där vill man se mig som kund.” säger bloggaren Farmor Gun, 72 år från Norrtälje till DN.se.
Hon är en av Sveriges flitigaste bloggare och är upprörd över de begränsningar som EU vill genomföra på nätet. Hon kommunicerar titt som tätt med EU-politikerna och ställer dem till svars i frågan.

Hon är aktiv bloggare sedan 2006 och skriver helst om politik som rör nätet. Hon var en av de i bloggosfären som var med och omkullkastade FRA-lagen.
Journalister har genom åren alltid haft en låtsasläsare för ögonen när de ha försökt skriva om något komplicerat och delikat. Det brukar lyda ungefär så här: ” Skriv så att tant Asta i Blackeberg förstår.”

Men numera kan Tant Asta skriva själv och ställa politikerna till svars. Bloggosfären är nämligen demokratiskt öppen för alla att skriva om vad de själva finner intressant och aktuellt. Dessutom kan de påverka makten direkt och ställa frågor. Många medier som Sydsvenskan, Dagbladet, DN och Aftonbladet med flera välkomnar bloggarna och de sociala mediers nya möjligheter till kommunikation. Men fortfarande finns det en attityd inom journalistkåren att läsarna fortfarande sitter som fågelungar i Blackeberg och förväntas bli matade med nyheter, vilka inte ens är särskilt unika eller ens berör deras vardag.
Det är därför bloggare är hotfulla för kåren. De kan tänka själva, ta reda på och granska fakta hitta en egen läsekrets som delar deras intresse.
Det gör journalister överflödiga. Att avfärda bloggare som bimborosa modebloggare är ett försök att osynliggöra dem (en välkänd härskarteknik som ofta används av män gentemot starka kvinnor). Något som den välkända bloggareskan Mymlan nyligen fick utstå i en debatt på Publicistklubben i Göteborg.

Journalisten Anders R Olofsson skriver 13 mars i en debattartikel i tidningen Journalisten: ”Ingen svensk samhällsdebattör, ingen intellektuell över huvud taget, har med en blogg lyckats ta steget från okänd till känd. Alla samhällsdebattörer vars bloggar har många läsare är sådana politiker, journalister och andra skribenter som redan tidigare etablerat sig i offentligheten via en-till-många-medierna: tidningar, radio, TV. Och varje gång de anser sig ha något viktigt att säga ser de till att få ut budskapet också i tidningsartiklar eller TV-intervjuer.”

Ja, men den von-oben-attityden så ska vi fortsätta och bli matade av just etablerade journalister och samhällsdebattörer. Lite mer ödmjukhet och lyhördhet för bloggarna vore trevligt att se. De bär ju även ert varumärke vidare när ni gör något riktigt bra och förtjänar uppmärksamhet. Det borde handla lite mer om givande och tagande, istället för vi-mot-dom.
Vem vet när er egen mormor/ farfar börjar blogga om pensionsinskränkningar, golffeeavgifter och att det finns ett liv efter Aktuelltsändningen klockan 21.