söndag 20 februari 2011

Klout, Twittoppen och inflytande i sociala medier



Vilket inflytande har du i sociala medier? Det är ett värde som blir alltmer intressant för företag, organisationer med flera som vill få ut information om sina produkter och tjänster genom att dela sin information till de som har ett stort nätverk i sociala medier. Klout och Twittoppen är två verktyg för att ha koll vilket inflytande personer har i ditt nätverk på sociala webben.

Klout.com är en amerikansk tjänst som mäter en persons inflytande i sociala medier där den med mest inflytande får 100 poäng. Poängen bygger på tre aspekter förklarar Pontus Löf på sin blogg, det är räckvidd (true reach), förstärkning (amplification) och nätverk (network). Räckvidd mäter lite förenklat storleken på en persons publik, till exempel antal följare, antal vidaresända meddelanden (retweets) på Twitter och antal kommentarer på Facebook. Förstärkning mäter sannolikheten att andra personer agerar på en persons innehåll, till exempel kommenterar eller skickar vidare. Nätverk mäter hur inflytelserika personer någon har i sitt nätverk.

Enligt Klout är jag en Explorer och det är en riktigt bra beskrivning av min nätnärvaro.

"You actively engage in the social web, constantly trying out new ways to interact and network. You're exploring the ecosystem and making it work for you. Your level of activity and engagement shows that you "get it", we predict you'll be moving up."


Om du använder Google Chrome så har Klout nyligen släppt ett tillägg för att lägga till i webbläsaren för att se vilken Klout-värde dina twitterkompisar har. Ladda ned tillägget här.

I veckan lanserades en svensk sajt för att lista svenska twittrare- Twittoppen.se.
I dagsläget har de listat över 46 000 svenska twittrare och det kommer hela till nya. Enligt rapporten Twittercensus från Intellecta så finns det 91 361 twittrare i Sverige varav 35 993 är aktiva, av dessa är det 11 215 som skriver inlägg dagligen på twitter.

Twitters genomslag i samhällsdebatt och media är trots låga siffror väldigt omfattande.
Referenser till vad som sägs på twitter, eller vad enskilda personer säger på twitter, görs dagligen. Antalet omnämnanden av twitter i mediearkivet är ständigt ökande, men antalet aktiva twittrare verkar inte öka nämnvärt. Att antalet aktiva twittrare är relativt lågt säger inte så mycket om genomslaget – faktum är att ju färre som använder tjänsten, desto större blir det relativa inflytandet för varje aktiv twittrare, enligt Hampus Brynolfsson som skrivit rapporten. Inte så konstigt eftersom över 1000 av de mest aktiva på twitter har journalist i sin bio.

Så vid en koll på Twittoppen rankas jag på plats 276 i Sverige och med en trstrank på 2,17, högsta ranking är 10 men det har ingen i Sverige. Adam Alsing har högst ranking med 4,10 på twittoppen.
Däremot ligger jag etta i Umeå av drygt 400 twittare, tvåa är min kollega Mikael Hansson. Det är ju skoj eftersom vi delar samma kontor på Informatik på Umeå universitet.