torsdag 5 november 2009

Ett maxmål och Deportees, tack!


Musikbranschen försöker förtvivlat hitta nya marknader för att få tillbaka de goda, feta åren då köparna kunde åka flera mil för att få tag på ett nysläppt exemplar av rykande vinyl. Fildelningen bland unga har gjort det allt svårare att ta betalt för musik, men samtidigt så lyssnar vi mer än någonsin på ny musik. Det är känt att många okända band har blivit stora via MySpace och Youtube. Men säljer skivor, eller cd:s, det är det väldigt få som gör.

Då gäller det att hitta nya sätt att tjäna pengar på sin musik. Att ge konserterer är det vanligaste sättet, alternativ två är att sälja sin musik till en reklamfilm och nu kommer det tredje sättet - att sälja sin musik tillsammans med hamburgare. ( Nu kommer många föredetta straight-edgare att gråta)

Hamburgerkedjan Max erbjuder nämligen sina kunder att kunna välja en låt som ett alternativ till att begära plusmeny. För 10 kronor kan restauranggästerna "maxa sitt mål" med pommes frites, dricka och en ny låt från kända artister i mobilen. En ny och annorlunda markandsplattform för nya svenska artister som har tagits fram av Heartbeats International skriver Medievärlden på nätet.

Artisterna som medverkar i kampanjen är Deportees( från Umeå), Mando Diao, Joss Stone och Eva Simons.
Gadgeten innehöll ett fel