onsdag 9 juni 2010

Gowalla - en buggig historia

Jag är faktiskt lite barnsligt förtjust i lbs-program, location based services som Gowalla, Foursquare, Google Buzz och Brightkite eftersom de kan användas i smartphones.
Dessvärre är de lite trista att använda i Umeå där jag bor eftersom det finns så få användare här jämfört med Stockholm eller London.

I dag tappade jag även lite humöret på Gowalla, när jag insåg att det inte spelade någon roll att jag befann mig hemma eftersom jag ändå kunde checka-in på 50 olika platser inne i stan med lätthet.
Jag roade mig med att göra det förstås, plockade åt mig några fina utnämningar/ pins.

Wayfarer - incheckningar på 250 olika ställen. Jay!



Cup o Joe- besök tio kaféer och få denna utnämning.

Hämtade även hem lite nya items som en gitarr och en gowalla- skateboard. (Fynd!)

Jag avvaktade med spänd förväntan att snart borde väl någon av mina vänner på Gowalla reagera över mitt bestialiska tilltag? Jag lär ha stoppat flera skypesamtal med mera bara genom att checka in som en kringrusande galning och irritera alla som hade push inställt på mig. (Jag skriver hade. Nu lär den definitivt vara helt avstängd.)





Men först när jag nådde Clas Ohlson i MVG-gallerian- efter stängningsdags- då reagerade en kille i Örebro:

Varför checkar du in när du inte är där? Förstör ju meningen med tjänsten.


Intressant kommentar. Jag förstör meningen med tjänsten. Vad ÄR meningen med tjänsten när jag kan sitta flera kilometer från platsen och håva in ära och berömmelse?
Gowalla är snyggt men inte lika användbart som Foursquare där jag kan få användbara tips från både vänner och okända just där jag checkar in.
Jag tappade faktiskt lite sugen på Gowalla i dag. Tyvärr.

Relaterade länkar:

Nikke Index: Flashmob i Gowalla

Macken: Varför pratar alla om Gowalla?

Lunarstorm lägger ned



Lunarstorm som hade 1,6 miljoner medlemmar som mest 2006 lägger ned i sommar. Medlemmarna uppmanas istället att gå över till LS8 som är en förkortning för Lunarstorm 8.



Lunarstorm har de senaste åren fått stor konkurrens av Facebook men det är inget som hindrar dem att dra igång ett nytt socialt nätverk.
Den nya versionen av Lunarstorm ska bli mer publiceringsvänlig och det som användarna bidrar med ska få mer synlighet. Det innehåll som besökarna ser anpassas även efter deras profil och intresseområden. De räknar med att ha bortåt 200 000 medlemmar till årsskiftet.

– Vår målgrupp är ungdomar i gymnasieåldern. De har ett behov av att utforska sig själva och andra. På Facebook ges det inte riktigt sådana möjligheter, säger Andreas Ödman, ansvarig på Lunarstorm på Wyatt Media Group till Dagens Media.

Relaterade länkar:
Minns ni Lunarstorm?

Mjukvarumiljöer för gemenskap: En studie av nätgemenskap, teknik och kultur avhandling om Lunstorm av Daniel Skog från Umeå universitet.