onsdag 30 juni 2010

Tweetup Västerbotten startar


I höst blir det åka av. Då drar vi igång med Tweetups Västerbotten i Umeå. Tack vare Niklas Dahlqvist, Tweetup Stockholm så finns det nu en gemensam sajt för alla som vill starta Tweetups i sitt län. Han är en riktig pärla som har dragit igång det här initiativet. Hans motto för Tweetups är: Twitter fast på riktigt!

Jag har greppat stafettpinnen för Västerbotten, men eftersom jag befinner mig i Umeå, så kan jag omöjligt hålla i alla trevliga träffar som sker i länet, så det är fritt fram och kontakta mig så kan vi samsas om utrymmet om någon i Skellefteå, Lycksele eller Jörn månne kan vara intresserad av att skapa träffar.

Just nu håller vi på att dra upp riktlinjerna för var vi ska ha dessa trevliga tweetups och diskutera ny teknik, sociala medier och annat jox. Återkommer med mer info senare.

Geeksquad rycker ut!


På Oxford Circus i London ligger The Carphone Warehouse modernaste butik i UK, de är motsvarigheten till The Phonehouse i Sverige. Längs hela Oxford Street trängs återförsäljarna av mobiler, men The Carphone Warehouse hade den stiligastemed gratis WiFi och den allra senaste tekniken. Först fick vi inte fota i butiken men när vi berättade att vi var från Sverige med uppdrag att blogga om The Phonehouse Sweden så var det inga problem.

Försäljarna Mnatsi och Anish på The Carphone Warehouse i London poserade gärna med mig. Säljaren Mnatsi upplyste oss, min kompis Kinna Jonsson och jag, om att deras storsäljare av mobiler är Nokia 1661, tättföljd av Blackberry och sedan iPhone. (Blackberry har inte slagit i Sverige på samma sätt och det lär bero på att det är mobiloperatören som ska tillhandahålla tjänsterna i den vilket är Telenor i Sverige. En mobiloperatör med rätt så dålig täckning runt om i landet dessutom. )

Butiken på Oxford Circus hade även just dragit igång Geeksquad. Geeks med uppdrag att ge kunderna snabb hjälp med diverse teknikproblem på mobiler eller bärbara datorer. I de flesta fall inom en timme. Allt innehåll på mobilerna säkerhetskopieras först så kunden behöver inte vara rädd för att förlora till exempel värdefulla kontakter. I en skön kaféliknande miljö får kunderna även personlig genomgång av nyinköpta datorer och mobiler. Det är även möjligt att boka en egen konsultationstimme via nätet. Och som äkta geeks så jobbar alla i vit skjorta och slips.

Brad Clish, senior agent, berättade att de kan köra felsökning på upptill 20 bärbara datorer samtidigt. I skåp bakom kassan med täckta nätluckor placerades datorerna prydligt på hyllor. Han var mäkta stolt över att få visa upp deras koncept för oss. Nu är frågan; När kommer Geeksquad till Sverige? Vem vill inte få verklig service när de besöker sin mobilåterförsäljare, istället för att köa i timmar och möta en sönderstressad försäljare?

Kolla in fler bilder på Flickr