måndag 20 juli 2009

Buzz Aldrin - släktens månfarare



Det är juli 1969. Jag är sex år, inne på mitt sjunde. En grumlig svartvit bild flimrar på tv:n i vardagsrummet. Det är mitt i högsommaren, det är en flämtande hetta ute. Jag är förvånad över att det är sändning på tv:n mitt på dagen. Det händer nästan aldrig.

Min storebror har dragit in mig från leken på gatan med barnen i villakvarteret på Västerslätt. Jag har en kort ljus klänning på mig och lortiga fötter.
Det är något stort som händer, förstår jag när jag tittar på brorsan. Han glor storögt på tv:n. På tv:n ser jag en vit, tjock varelse studsa långsamt fram.
I sin ena hand håller varelsen en flagga, den amerikanska flaggan och i bakgrunden syns en märklig farkost.

"One small step for man, a giant leap for mankind"- hörs en sprakande röst genom etern ned till kontrollrummet i Houston på NASA och in i vårt vardagsrum. Jag känner ett rus gå genom hela kroppen. Det är människor på månen, tänker jag och inser att detta är något väldigt märkvärdigt som sker inför mina ögon.

I dag är det 40 år sedan Neil Armstrong tog de första skuttande stegen på månen. Hans medastronaut Buzz Aldrin gick också på månen, men fick inte ta de första stegen eftersom han var militär. NASA ville ha en civil person som tog de första stegen.

Det häftiga är att mina barn är släkt med astronauten Buzz Aldrin. Hans farmorsfarmorsmor(jag är osäker på släktförhållandena) var nämligen backstugusittare i Värmland för hundra år sedan. Mina barns farmorsfar var också från samma släkt.
Det är en svindlande tanke att Buzz Aldrins svenska släkt var fattighjon i Värmland och hundra år senare står han på månen. Det kan man verkligen kalla en klassresa!

Läs mer om hur det gick för månfararna och rymdprogrammet i DN, SVD, och GP.








Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer: