tisdag 2 november 2010

Hur få fler "gillare" till sin Facebooksida?

Facebook har gått från att vara ett socialt nätverk för studenter på universitet och college i USA till att bli ett världsomspännande nätverk för en halv miljard användare.

Sedan ett par år är det möjligt som företag eller organisation att ha en såkallad gilla-sida där ens gillare kan följa varumärket genom att vara delaktig och kommentera, bli inbjuden till event och lägga upp bilder med mera.

Men vad är det som gör att vissa sidor drar fler "gillare" än andra? Vad har de för framgångsrecept? Det var något som Social Media Club Umeå diskuterade på senaste lunchen 29 oktober på Plaza.

Tre sidor granskades:

Kulturtanten - den drivs av klädskaparen Gudrun Sjödén och lockar över 11 000 gillare. Hon skickade förr ut cirka 5 000 nyhetsbrev men när hon startade sin gilla-sida så upptäckte hon att kommunikationen i Facebook var mycket mer givande. Hon säljer inte sina produkter via Facebook utan laddar upp bilder, pratar med sina gillare och bjuder på sina personliga reflektioner. Det är viktigt att vara personlig för att lyckas i Facebook, menar hon.

Detta tyckte SMC UMEÅ:
Hennes namn på sidan är bra för det visar på att hon har självdistans, hon driver lite med sin egen självbild. Hon försöker inte sälja på oss sitt varumärke - Gudrun Sjödén. Vi förstår att hon försöker sälja kläder till oss indirekt och det köper vi.

Reggaebusschauffören - Det är okänt vem som ligger bakom sidan, men den är väldigt populär med över 14 000 gillare som skriver ofta om Reggaebusschauffören som kör lokalbuss i Umeå och spelar, ja, just det reggaemusik. Han har blivit en riktig kändis i hela Sverige.

Detta tyckte SMC Umeå :
I början ville alla följa honom för det kändes lite exklusivt att ingå i hans anhängarskara men nu när det är så många är det inte lika häftigt. Men om man jämför hans sida med Hållbart resande i Umeåregionen som endast har 36 anhängare så gör han nog mer nytta för att få umebor att lämna bilen hemma och ta bussen. Alternativet för att locka umeborna att gilla en sida om hållbart resande skulle annars kunna vara att ha ett klatschigt namn som : Ta bussen, din lata jävel!

Rättviseförmedingen- Rättviseförmedlingen (RÄF) hjälper projekt, företag och medier att hitta alternativ ifrån underrepresenterade grupper. De vill korrigera skevheter och verka för en rättvis representation i ett jämlikt samhälle. Förmedlar föreläsare, experter med mera. De har över 20 000 gillare.

Detta tyckte SMC Umeå:
Det är lätt att gilla deras uppdrag, som gillare har man möjlighet att påverka samhällsutvecklingen via Rättviseförmedlingen. Det känns viktigt och bra att vara med, något att visa upp för sina vänner att man gillar. Den bygger på äkta gräsrotsengagemang.

Andra sidor som lyftes fram som goda exempel var Rosa bandet som kampanjar mot bröstcancer med bland annat tävlingar och Bokcafé Pilgatan ett litet mysigt och nära bokcafé i Umeå som berättar om sina författaraftnar.
Vi som vill ha en rockbåt på Stena från Gbg är en gilla-sida i Göteborgsområdet som fick över 7 000 anhängare och där Stena Line lyssnade och fixade en rockbåt till Tyskland i höstas med massor av glada hårdrockare som spred både bilder och historier på Facebook efteråt.
Sjöräddningssällskapet med över 26 000 gillare är Annika Mossings favorit. Hon är själv seglare och följer hängivet denna sida.

- Alla gillar deras uppdrag att rädda människor i sjönöd. De statusuppdaterar ofta vad som händer ute på sjöräddningsuppdragen. Många följer dramat på nätet på sina kontor och när de har lyckats rädda någon så klickar massor av folk på gilla-knappen. Ibland händer det även att de som har blivit räddade går in och tackar i loggen efteråt. Det känns tryggt att vara med i deras gilla-sida, tycker Annika Mossing.

Andra funderingar som dryftades:

Varför finns det ingen funktion som berättar om någon lämnar ens gilla-sida? Vore bra för att kunna fråga dem varför de inte vill vara med längre.
Det är viktigt att ha en personlig koppling till sidan för att man ska gilla den.
Ibland är det problematiskt att måsta gilla en sida för att kunna ta del av deras logginlägg, menade Christoffer Larsson som jobbar på vk.se och syftade bland annat på Sverigedemokraternas gilla-sida på Facebook som drar över 40 000 gillare.
- Vi hade tidigare det problemet när våra läsare var tvungna att klicka i "gilla" för att sprida en artikel vidare på Facebook och där innehållet kunde handla om en tragisk bilolycka. Det är ändrat till att rekommendera numera, säger Christoffer Larsson.

Nästa träff blir afterwork onsdag 29 november på Scharinska. Gå med i vår gilla-sida för att hänga med i diskussionerna kring sociala webben i Umeå och bli inbjuden till våra evenemang som är gratis.

Relaterade länkar:



Bilden: Linnéa Olsén från SMC Umeå poserar snyggt med sin gilla-tröja!




Inga kommentarer: