fredag 30 oktober 2009

Be för den unge föraren

I går kom det ett sms från en kompis:

" Vår XXX är förtvivlad. Han har fått veta att det var hans kompis som körde bilen igårkväll då de två ungdomarna avled. Flickan var också bekant till XXX. Föraren har själv svåra skador. Be för pojken att han ska överleva."

På onsdagkväll inträffade det en hemsk singelolycka i Umeå. Fyra ungdomar färdades i en bil och föraren förlorade herreväldet över bilen som körde av vägen och välte en stor björk. En 17-årig kille och en 18-årig tjej dog. Föraren och en annan pojke i baksätet överlevde med svåra skador.

Jag satt i
Stockholm och hörde nyheten på radio och tyckte det var märkligt att de sa nyheten på riksnyheterna. Det är sällan singelolyckor får så mycket uppmärksamhet, tro mig, jag har jobbat på TT. Samtidigt kände jag ett stort obehag och tänkte att det kunde vara min egen son som är i ungefär samma ålder.

Jag förstod inte då att olyckan hade inträffat i ett bostadskvarter i Umeå. Det innebär att föraren hade kört alldeles för fort och inte klarat av att hålla bilen på vägen. Sedan minns jag att tänkte måtte det var bilföraren som gick bort, han kommer aldrig att kunna förlåta sig själv. Nu vet jag facit. I dag ber jag för honom och för den andre pojken. Gör det du också.

Inga kommentarer: