söndag 11 november 2007

Eftersnack 24 oktober 2007


Jag har nyligen bytt blogg så här kommer lite uppdatering vad som har hänt efter Umeå filmfestival. Onsdag 24 oktober hade jag förmånen att få vara med i SVT Västerbottens Eftersnack och berätta om min film Pappa kom hem. Under dagen gjorde vi en crazy trailer tillsammans med programledaren Inger Ljung och redaktören Jan -Allan Stefansson. Han ville absolut att jag skulle spela en galen pressfotograf. Det var ju inte så svårt. Sådan är jag ju jämt.
Galen morbror

Den kände jazzsaxfonisten Jonas Knutsson var också med på kvällen. Han kom direkt flåsande från en konsert på Umeå jazzfestival. Han var cool och talade varmt om sitt älskade instrument som han blev kär i första gången när han var sju år för att det var så snyggt.
Det var pirrigt med direktsändning men jag skötte mig utmärkt tyckte åtminstone familjen och mina mutade kompisar. Så här skrev Per Holm, förre länsfilmskonsulten, via sms: " Du var bra på teve, igår! "
Det ramar väl in allt? Trodde jag i alla fall. Min halvstörde morbror Bengt kom förbi några dagar senare, när jag stod yrvaken och diskade efter helgens bestyr. " Jag såg dig på teve! Vad FET du va´!" Det är tur att han är äldre än mig, mycket äldre dessutom. Vilket betyder att han inte kommer få ärva mig i alla fall. Morr!
Det är något galet med min finlandssvenska släkt, de har svårt att hålla tungan rätt i mun. Det har inte jag heller alla gånger, det är förmodligen därför vi är släkt.
Det där med att säga någon är fet är bara ett uttryck för avundsjuka, som jag ser det. Om du inte kan klassa ned någon för vad de gör så kan du alltid säga att de är feta. Det bottnar bara i deras egen taskiga självkänsla.
Starkt intryck
Programledaren Inger Ljung såg min film under festivalen och berättade att den hade gjort starkt intryck på henne. I flera dagar hade hon gått och tänkt på filmen. Det var kul att höra. Flera av mina vänner reagerade på liknande sätt. En gick hem och ringde till sin pappa och pratade i över en timme. Filmen verkar tina upp många nedfrysta känslor.
Tv-inslaget finns att se här: http://www.eftersnacksnack.blogspot.com/

Inga kommentarer: