Västerbottens Kuriren och Västerbottens Folkblad, samma ägare, men redaktionella konkurrenter, meddelande i förra veckan att de ska utöka sitt samarbete än mer. 13 miljoner kronor ska sparas för en nysatsning på digitala medier, eller multimedia som de själva säger.
Ännu är det oklart var pengarna ska sparas, men mycket tyder på stora personalnedskärningar, enligt facket omkring 23 tjänster, vilket skapar stor oro på de båda redaktionerna.
Publicistklubben Norra Norrland bjöd ikväll in till debatt om det förestående samarbetet; Hur ska det se ut? Kan de fortfarande konkurrera med varandra i framtiden och vad innebär satsningen? Det var många frågor som ställdes under kvällen.
I panelen satt Monica Engström, fackligt ombud på VK, Daniel Nordström, chefredaktör VF, Arne Müller, huvudredaktör på SVT Västerbottensnytt, Ingvar Näslund, tf. redaktionschef på VK samt Jan Axelsson, redaktör på TV4nyheterna Umeå.
Enligt Ingvar Näslund så förlorar papperstidningen cirka 1 000 prenumeranter varje år och upplagetappen för både VK och VF är än så länge inte kritiska men de går hela tiden ned. För att möta framtidens läsare vill de satsa att distrubuera tidningen via läsplattor och ta betalt för digitalt innehåll samt satsa mer på rörlig bild. Det är i dagsläget inte intressant med någon tv-satsningen liknande TV24 Norrbotten eller 24Corren som sänder över nätet.
Det tyckte åtminstone Jan Axelsson från TV4 var ett lugnande besked i konkurrens om de lokala tittarna i Umeå.
- Vi vill inte ge upp den interna konkurrensen mellan VK och VF men vi måste möta framtiden genom att stärka de gemensamma kärnvärdena som att vara bra opinionsbildare och vår publicistiska roll, sa Ingvar Näslund.
Arne Müller, SVT, berättade att han var förvånad över VK-koncernens beslut om utökat samarbete eftersom de båda tidningarna har uppvisat mycket goda vinster på närmare 40 miljoner kronor det senaste året trots finanskris. Varför ska man då spara än mer? Vad mer har de tänkt att göra?
Men vilken väg de båda tidningarna ska välja för att fortfarande vara skilda varumärken varken, eller ville inte, Daniel Nordström och Ingvar Näslund svara på.
- Vi måste först presentera för personalen hur den nya satsningen ska förverkligas. De kommer att informeras om detta på måndag( läs 6 september), sa Ingvar Näslund.
Monica Engström, facklig representant på VK, tycker att det är bra att tidningarna vill publicera i nya kanaler men hävdar att nedskärningen på 13 miljoner kronor fortfarande är mer en besparing, före en satsning.
- Det kommer att handla om mycket utarmade redaktioner som ska producera i nya kanaler, vill de pröva nya vägar så finns det ju redan en stor kassa redan. Men de verkar inte veta vad de ska satsa på än? sa hon.
- Vi kommer inte att rusta ned papperstidningen, men parallellt vill vi göra en satsning på digitala medier. Det är bättre att göra det nu när vi har resurser än senare, sa Daniel Nordström, VF.
Deltagarna på PK-debatten på Folkets Hus spekulerade en hel om hur samarbetet mellan tidningarna kan tänkas utöka; gemensamma sportsidor, fotoavdelning, familjesidor med mera lyftes fram som möjliga vägar att gå, liknande det arbete som görs på Gefle Dagblad och Arbetarbladet.
I november ska utredningen för hur det utökade samarbetet mellan tidningarna ska se ut.Tills dess fortsätter spekulationerna.
Relaterade länkar:
Medievärlden: "Nödvändigt om VF ska överleva på sikt"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar