Diskussionerna på Twitter är snabbare, rappare, smartare och framförallt roligare än på Facebook. I veckan har jag fått skratta många gånger. Vem kan motstå denna galna film om kristen tourette? ( tips via @brynte, @emanuelkarlsten med flera)
Eller för att inte tala om den upprörde pappan som ansåg att hans 16-åriga dotter hade blivit diskriminerad på en matvarubutik i Umeå och skrev ett rasande pressmeddelande till pressen på Newsdesk ( censurerat av mig) om händelsen på sitt företags pressrum. Hans tilltag är så långt ifrån medieträning som det går att komma och samtidigt befriande på något sätt och framföralllt väldigt roligt. Mest synd är det nog om dottern och en PR-miss för företaget. ( Tack för bra tips @andcar)
För ett år sedan gjorde jag mig av med mitt fina kontor i centrala Umeå med utsikt över Umeälven. Jag har numera kontor både på universitetet och hemma, men det blir lite trist emellanåt att sitta hemma. Jag tror på den nya trenden med att arbeta på kaféer, att ha ett så kallat Coffice. Min twittervän Maria Gustafsson i Göteborg gör det hela tiden.
Jag kommer därför i höst att också sitta på kaféer runt om i Umeå en dag i veckan och samtidigt bjuda på hjälp med sociala medier för de som vill veta mer på en kafferast. Jag efterlyser fler kaféer i Umeå som har öppet tidigt på förmiddagen med trådlöst internet och bra kafébord som gör att man kan sitta och jobba ett par timmar i alla fall.
Kolla in hur The Hub i London som jobbar med Coffice-tanken, håller på att lansera en app med augmented reality för att hitta kaféet med den bästa uppkopplingen för oss : The Officeless generation.
Skandiamäklarna i Umeå har i veckan haft en helsidesannons som de kallar för Rösta Rosa i en bostadsbilaga som delas ut till alla hushåll. En av deras mäklare profileras som en politisk kandidat på valbar plats med valslogan: "Jag har lokalkännedom"
Fint, men han ser verkligen ut som en skummis och får mig mer att tänka på hotuttalandet: "Jag vet var du bor!"
Skulle jag våga anlita honom?, var min första tanke.
Jag la ut bilden på twitter och många med mig reagerade likadant. I dag kom ett svar från Skandiamäklarna:
Se där, de har tydligen koll på vad som skrivs om dem på nätet och de har en tjej som heter Maria Hall som svarar artigt på alla frågor. Genom att lyssna och finnas i sociala medier har de faktiskt fått en hel del affärer, berättar hon för mig på twitter. De har kunnat plocka upp intressenter som är ute efter att köpa hus med mera. Att de hittade min tweet, som inte vara märkt Skandiamäklarna, gjorde hon genom att ha en sökning på ordet "mäklare" på nätet.
Och när jag tackade för infon och att jag tycker att de verkar ha förstått hur Sociala medier funkar så svarar hon:
Slutligen måste jag bara avsluta med denna underbart nördiga film om hur Hitler missade biljettsläppet till Sweden Social Web Camp på Tjärö i augusti. Det är andra gången som filmen släpps, eftersom filmbolaget snokar rätt på alla skämtkopior på filmen och släcker ned dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar