fredag 8 oktober 2010

Min iPhone och jag - en kärleksförklaring

Vi träffades för första gången i julas. Du och jag. Länge hade jag suktat efter dig och när jag äntligen höll dig i min hand så blev jag blixtkär. Nu följer du mig överallt i min vardag. Vi är ett oskiljaktigt par.
Jag blev inspirerad av att skriva den här postningen efter att ha läst Linnéas inlägg - iPhone for dummies


De appar/funktioner jag använder mest är:
  • Mejlen- kan läsa mejlen oavsett var jag befinner mig i min iPhone, oerhört praktiskt.
  • Nyheter- Aftonbladet, GP, IDG, VK, Sydsvenskan, Newsmill, SR
  • Bilder-Flickr, laddar upp bilder direkt till mitt flickrkonto. GorillaCam - tar flera bilder på en gång, ToonPaint - förvandlar dina bilder till tecknade, Hipstamatic-snygga bilder med 60-tals touch.
  • Radio- SR - laddar ned tidigare sända program och lyssnar i iPoden i mobilen.
  • Musik- Spotify-funkar bara med Premiumabbonemang, men det är det värt. Har flera sociala funktioner som Facebook och Twitter kopplat till sig så jag kan dela låtar med mina vänner.
  • Hälsa- Sleep Cycle- iPhonen väcker mig med ljuvlig musik när jag sover som lättast, YogaStretch -bjuder på bra yogapass med instruktör. Ikea Kondis- håller koll på mig hur mycket jag måste röra på mig efter en liten utsvävning.
  • Matshopping- Recept- Bra inspiration när jag är ute och handlar är Arla Köket och Tasteline, Vår kokbok med shoppinglistor till recepten. Systembolaget- kommer aldrig ihåg hur länge de har öppet. Gårdsbutiker- hittar till närmaste gårdsbutik i min närvaro. Max Locator- hittar till den bästa hamburgaren var jag än befinner mig i Sverige.
  • Postioneringstjänster- Gowalla och Foursquare, jag checkar in på olika ställen med GPS-tjänsten, kommenterar och lägger upp bilder på platser jag befinner mig och får feed-back från vänner.
  • TV- Bambuser- sänder tv, direkt via mobilen ut på nätet via Bambusers hemsida, Facebook och Twitter. Youtube- kollar på filmklipp, bra kvalitet och laddar upp mina filmer från mobilen direkt ut på nätet. ( finns redan i mobilen)
  • Bank- Swedbank-fungerar utmärkt i mobilen, flyttar pengar mellan mina egna konton lätt.
  • Sociala nätverk- Facebook för mina vänner och familj i min absoluta närhet, Twitter - för nätverkande och omvärldsbevakning. LinkedIn - för mina yrkeskontakter. Skype- gratis Internettelefon, har ofta möten via Skype i mobilen.
  • Väder- Klart.se
  • Resor- Alla kartor.se för att hitta till bästa fiket, restaurangen, kyrkan med mera när jag är ute och reser. Kartor - gps när jag är vilse( finns redan i iPhone), TubeMap- Londons tunnelbanenät, Ficklampa- hela skärmen lyser och visar vart jag ska gå i mörkret.
  • TV-program - SVT play, TV4 play och TED-för de allra coolaste föreläsningar om ny teknik i världen. (hittade inte länken på nätet)
Slutligen använder jag kalendern och bokar in alla mina möten med ljudliga påminnelser.
Jag har många, många fler appar, men de tar jag en annan gång.
Letar ständigt efter nya roliga appar som kan förgylla mitt liv. Vilka kan inte du leva utan?




2 kommentarer:

Suzanne sa...

Underbart skivet!! ;)

Ingela Hjulfors Berg sa...

Tack Suzanne! Du är ju en riktig iPhonenörd, eller? Vilka är dina favvoappar?