torsdag 9 december 2010

Framtidens business är socialare och globalare

Jag har haft det väldigt ruschigt den senaste tiden. Mycket jobb och tandvärk. Ingen vidare kombo. Fick åka akut till tandläkaren i dag och dra ut en visdomstand. Men när det onda försvann strömmade energin in.

I går föreläste jag för 40 Media-och kommunikationsvetare på Umeå universitet om sociala medier för kommunikatörer. Det var riktigt skoj. Men det är förvånansvärt många som inte har koll på hur olika program kan användas smart för att kommunicera om ett företag eller en organisation.
Flera studenter kom fram efteråt och tackade mig med orden: " Din föreläsning var den bästa föreläsning vi har haft i år!" Wow, vilket betyg! De uttryckte även en viss förvåning över att de inte kunde mer om nätet, att min föreläsning fick dem att hajja till över det. Det får mig också att hajja till. De är ju de unga, de som ska dominera nätet.

I kväll var jag inbjuden av reklambyrån Plakat till Fabriken på föredrag med Johan Ronnestam och Kommunikationsrevolutionen. Det är en driftig kille som gärna pratar om vilka affärsmöjligheter det finns att göra för företag på den sociala webben. Efter hans föredrag var det ganska tyst. Många 40-plussare drog efter andan och tänkte att allt det han berättade om kändes omöjligt. Skillnaden mellan dem och studenterna är hårfin. Studenterna inser att de är efter men ser det mer som en utmaning, de äldre suckar och ger upp. Livet är väl inte över för att man inte är ung i dag? Eller är det det?

Jag ställde förstås den obiligatoriska frågan till Ronnestam om var företagen ska tjäna pengar i framtiden när allt på nätet blir gratis. Han menar att fler små företag kommer att göra uppdrag för färre, storföretagens dagar är förbi.
- Det kommer till exempel inte finnas mediehus där de drar in 20 procents vinst till sig själva längre, menade han.
I dag måste även alla företag inse att de är en aktör på den globala marknaden oavsett om företaget befinner sig i Haparanda eller New York.

Nätet är kapitalistens våta dröm, där alla tjänster och produkter kommer att flöda fritt utan kontroll, nationsgränser och tullar. Kommer vi ha några fysiska butiker överhuvudtaget i framtiden? Ronnestam tror inte det, han är övertygad om att vi kommer att skriva ut våra egna 3D-produkter av köksprylar hemma utifrån predesignade mallar från USA. Tallrikar, glas...ja, allt.
Jag tror att vi kommer att få se en retrotrend där det kommer att bli hyperexklusivt med butiker som säljer äkta vara, antika kristallglas, inbundna böcker och internetfria zoner. Eller är den trenden vi upplever just nu? Vad tror du?

Kolla in denna film om 3D-printing så förstår du vad som väntar. Den småländske företagarens dröm, att ha en egen 3D-printer i sitt garage, förr var det en maskin som spottade plastskedar, nu gör den allt i 3D.


5 kommentarer:

Johan Ronnestam sa...

Hallå!

Himla trevligt och råkas. Intressanta diskussioner!

Until next time som man säger!
Johan

Ingela Hjulfors Berg sa...

Tack detsamma! Vore trevligt att träffas över en öl och snackas mer. Hör av dig när du kommer nästa gång, för det kommer du ju att göra nu. :-)

Torbjörn sa...

Köper definitivt tanken om en framtid där det handgjorda blir mer exklusivt och åtråvärt. Jag tycker att man kan se trender redan idag, med en skivmarknad som slänger bort cd-skivor som det inte fanns någon morgondag samtidigt som vinylskivor gör comeback. Något jag tror beror på att vinyl inte är något man kan fixa ihop hemma på fem minuter samt att de bär med sig känslan av en svunnen tid där saker var mer "äkta" och "på riktigt". Inte lika lättöverkomliga och trygga.

Dagens och antagligen framtidens konsumtion tror jag alltmer kommer att handla om en jakt på det genuina, som fanns förr, vilket jag tolkar som ett symptom på någon sorts postmodern existentiell kris (vilket självklart är något vi i väst kan gå och oja oss över, samtidigt som de som kommer att jobba med att pilla ihop iPads för slavlöner i sydostasien antagligen kommer att ha andra saker att fundera på även i framtiden).

Angående att storföretagen kommer att bli färre: ???.
Så fort ett litet företag börjar göra väsen av sig slukas det omedelbart av redan existerande jättar. Har ingen källa på att det är så nu, men finns det verkligen undersökningar som stöder något annat? Vad vi vet är väl att existerande maktstrukturer i samhället har en tendens att återskapas i det digitala, och där inräknat ägarstrukturer?

Ursäkta mitt rant, men det var ett intressant inlägg. Och tack för föreläsningen!

Gokväll.

/Torbjörn

Jonas sa...

Intressant! Jag tror också att dom som har råd kommer söka autencitet. Kul att du orkar tjata om sociala medier, jag är trött på att höra folk som inte vet nåt om det säga att twitter är jobbigt. Jag kör mitt eget race.

Ingela Hjulfors Berg sa...

Just nu upplever vi en postromantik. Metafysiken blomstrar som aldrig förr i och med nätets utbredning. Vi kommer att få återuppleva bondesamhället 3.0, det vill säga, innan industrirevolutionen då var och en tillverkades sina egna prylar som behövdes för hushållet. Med 3D-printern misstänker jag att de som äger råvaran blir de stora vinnarna. Förr var det fabriksägarna som ägda sina produktionsmedel. Hur kommer framtidens business att utvecklas?
Alexander Osterwald Buisness Model Innovation är ett exempel som det pratas mycket om i sociala webben för sociala företagare bland annat. Jag är inte så insatt men den verkar intressant. http://www.businessmodelalchemist.com/walds