onsdag 20 april 2011

iPhone övervakar alla dina rörelser



iPhonetracker är ett program som går att ladda ned via Peterwarden.github.com. Av någon oförklarlig anledning kan alla dina rörelser spåras med din iPhone eller iPad. Det finns ännu ingen vettig förklaring till vad Apple ska använda informationen till. Men obehagligt är det. Det är lätt att se var du befann dig vid en viss tidpunkt. På kartan syns mina rörelser från i augusti och september 2010 när jag åkte bil från Stockholm till Tjärö, samt från när jag besökte Bokmässan i Göteborg.

Jocke Jardenberg påtalar problemet med iPhonetracker, som när han besökte Egypten och omedvetet utsatte människor för fara.
”När jag reste runt i Egypten i november på uppdrag av Svenska Institutet så var jag noga med att tänka på skillnaden mellan min transparens och andras transparens. Jag ville inte utsätta de jag träffade för någon risk, och aktade mig nog för mitt vanliga beteende. Och nu visar det sig att jag passerat genom Egyptisk säkerhetskontroll på flygplatsen (och turkisk också för den delen) med all den här informationen i min dator och i mina telefoner!” skriver Jardenberg.

Även Fredrik Wass påtalar problemet i inlägget Transparens är inte övervakning på DN samt Josefin Pehrson på SVD: Hemlig iPhone-fil avslöjar var du varit.

Själv har jag inget att dölja men vill gärna välja när jag delar med mig av information, som via olika positioneringstjänster som Gowalla och Facebook Places.

iPhonetracker är definitivt riskabelt för till exempel kvinnor som lever under hot och skyddad identitet. De bör undvika att ladda upp bilder på Facebook och i andra sociala nätverk där de kan avslöja var de befinner sig. Men nu räcker det bara att söka igen dem via mobilen och det är helt öppet. Om det här enbart gäller iPhone och iPad vet jag inte ännu. Men att Apple har gjort bort sig ordentligt är tydligt.

Här en video med Pete Warden och Alasdair Allan där de förklarar sin upptäckt.



Läs mer i The Guardian.

Inga kommentarer: