söndag 13 september 2009

Skippa disken och gör karriär istället!


Kvinnor behöver fler dåliga förebilder i näringslivet. Det skriver Karin Friberg i sin blogg. Hon syftar på alla dessa överpresterande kvinnor med flera högskoleexamen och ett obefläckat ledarskap som gör dem ouppnåeliga som förebilder. Hon tycker att vi behöver fler halvbra kvinnor som gör det möjligt för kvinnor att våga bli chefer.

Det är så sant, så sant. I går var jag över till en vännina som är otroligt driftig. Hon driver flera företag, är ensamstående mamma men är samtidigt en oerhört närvarande och medmänsklig kompis. Hon bjöd över mig över en kopp kaffe efter att ha hållit kurser hela dagen. Egentligen hade vi tänkt gå ut men det blev en stilla hemmakväll istället. Uppkrupna i varsitt hörn i soffan så snackade vi business, drömmar och nya affärsidéer. Hon med ett glas vin i handen och jag med en kopp kaffe.

I köket tornade disken från kvällen innan upp sig. Men hon ursäktade sig inte en enda gång. Observera! Inte EN enda gång. Det kallar jag kvinnlig frigörelse.
Det kändes mycket uppfriskande. Istället för att leva ett perfekt privatliv med skinande diskbänk, välordnade garderober och vattenkammade barn så försöker både hon och jag förverkliga våra drömmar istället. Man kan inte få allt. Då känns lite skit i hörnen mycket oviktigt i sammanhanget. Vi duger som vi är och vi lever som vi lär. Nya affärsidéer är till för att testas, de går före välputsade fönster.

Jag vägrar leva myten om att ett perfekt yttre och inre ska göra min yrkeskarriär till den mest guldkantade av alla. Jag gör så gott jag kan. Det är viktigt att fler kvinnor vågar testa sina drömmar och göra misstag. Det är då vi blir medmänskliga samhällsmedborgare som kan inspirera andra till stordåd. Att har flera högskoleexamen och vara snyggt vältränad är inte det viktigaste. Det viktigaste är att tro på sig själv och att man har förmågan att förverkliga sina idéer. Och framförallt våga misslyckas! Man lär sig mest av dåliga erfarenheter.
Jag vägrar att skämmas över min disk, skohögarna i hallen, tidningshögen i vardagsrummet och hund-och katthåren på soffan. Visst är det fint med välstädade hem, men det är sällan en kreativ miljö där man löser världsproblemen.

2 kommentarer:

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Jag har också hakat på:

http://tonarsmorsa.se/2009/09/13/jag-ar-bra-och-dalig-pa-en-massa-saker/

Ingela Hjulfors Berg sa...

Toppen! Nu skiter vi i skiten och satsar på våra framtida idéer.