tisdag 13 juli 2010

Couchsurfer #3- Xavier Boinet, France

"Ah...comme c´est jolie la Finlande et la Suède!" ( Åh, vad det är vackert i Finland och Sverige)

Sedan första april i år har Xavier Boinet, 21 år, från Montpellier i Frankrike varit på resande fot. Och då menar jag verkligen på resande fot. Han började nämligen med att först knata från Centralmassivet i Frankrike till München. En liten nätt sträcka på 1500 km. Det tog honom ungefär 40 dagar med bara nattvila. Där bytte han till cykel för att fortsätta mot Nordkap via Tjeckien, Polen, Sverige, Finland och Sverige igen. Över 20 couchsurfingnätter har han bakom sig. Läs mer om couchsurfing här.

I söndags kväll anlände han från Vasa till Umeå med färjan, mitt i VM-finalen, och stannade hos oss i två nätter. En trevlig och gänglig fransman som har fått mig att jobba än mer på franskan dessa dagar. Han kunde nämligen väldigt lite engelska sedan är det ju bra för mig att få öva också.

Jag hjälpte honom med att hitta en karta över Norra Norrland med tillräckligt låg skala så att de minsta vägarna syns. Han hade lite svårt att förstå att det kan bli väldigt ödsligt norrut. Jag rådde honom att cykla på inte alltför små vägar, med tanke på mattillgång och annat.

"Men här finns det ju fullt av byar?!" sa han och pekade på en rad små byar norr om Bastuträsk i Västerbotten.

"Jo, helt sant! Det finns ett namn på platsen men var inte så säker på att det bor någon där." sa jag och log.

"Mmmm..." sa han och tomstirrade på kartan. " Det blir bra. Jag gillar inte turistorter. Dessutom är det säkert vackert där."

I morse trampade han iväg med trikoloren fladdrande på styret mot Botsmark-Bastuträsk-Arvidsjaur-Jokkmokk-Karesuando-Kautokeino-Nordkap. Sedan när han har nått sitt mål, om cirka två veckor, ska han cykla hem via Norge tillbaka till Frankrike.
Det känns inte så långsökt att förstå att han vill jobba som Nationalparksföreståndare om några år och på bröstet kommer han då kanske ha en liten pin med symbolen för Umeå kulturhuvudstad 2014.

Bildsvep från rundvandring i Kultur-Umeå:



Lika som bär? Xavier och The Standingman på Rådhustorget, Umeå.



Ditåt ligger Finland! Xavier och den pekande handen i Ume älv är överens.

Kulturknutte. Nu kan Xavier guida i Umeå Capital of Culture 2014 också.

Inga kommentarer: