lördag 27 juni 2009

King of pop is dead!


Michael Jackson har dragit sitt sista andetag, sjungit sin sista ton, tagit sig i skrevet för sista gången och moonwalkat ut ur våra liv.
Han blev 50 år. Herregud, karln har ju funnits i hela mitt liv. Vi har hållit jämna steg genom livet, nästan. Han blev världsartist och folkskygg. Jag blev journalist och översocial. :-)

När jag tänker på all musik som han har gjort, som har präglat mitt liv, så ryser jag av välbehag.
Dessa minnen dyker upp:

1973: Jackson five. Michael är en barnstjärna.Jag går till hörnet Västra Esplanden-Storgatan i Umeå. Där finns det en butik som säljer uttjänta jukeboxsinglar - Dannemans. Jag och kompisen Britta är kanske elva år, vi fingrar på konvuluten och köper några skivor. Vi rusar hem och spelar dem på vår lilla resegrammofon. Michael sjunger som en liten prins. Hans röst fyller ut alla pubertala vrår i våra flickrumshjärtan. Han är söt, som en liten docka. Rockin´ Robin...ah!

1982: Billie Jean! Ah...rulllskridskor, fet bergssprängare och Michael Jackson. Sommar och sol, och jag är 20 år. Efter det har du alltid funnits med i mitt hjärta. Världens bästa discolåt! Det har jag sagt hundra gånger på mina spinnpass i vår. Och ingen har sagt emot mig.

1991: Journalistlinjen, Strömbäcks fhs. Jag sitter och håller ett brandtal för MJ kontra Madonna. Jag hävdade en hel lektion att du var en större artist än hon. Och det står jag för än i dag. Släng dig i väggen, Madonna!

En rad kändisar fick kommentera hans död i Aftonbladet i fredags. Ebbots sammanfattade MJ:s liv bäst:

" Han var en barnstjärna som blev ett offer för västvärldens utseendefixering. Det är en grym sångare, men det känns nästan som en lättnad för hans egen del. Det var typ världens längsta självmord."

Jag kan inte säga adjö till dig Jacko! Du var i alla fall bäst!

Lyssna på King of Pop:s spotifylista.

Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer: