Magnum har gjort en kul tv-spelliknande reklamsajt där man rör sig över nätet och samlar på chokladpraliner. Samtidigt får man en massa smygreklam på köpet. Spelet är en blandning av tv-spel, reklam och sociala medier. Jag blev inte sugen på glass men däremot på en klänning från Tiger. Det funkar uppenbarligen.
Kolla in spelet här: http://pleasurehunt.mymagnum.com/
Försvarsmakten har också använt sig av tv-spelsmetodiken, gamification även kallat spelifiering med achievements och missions för att locka unga killar och tjejer till armén. Syftet är att omedvetet väcka intresse för deras erbjudande genom lek eller spel. Försvarsmakten söker efter 2 400 frivilliga och har tack vare digitala satsningar fått in över 22 000 sökanden enligt SVT Rapport.
Det finns även en mobilapp Försvarsmakten för iPhone och Android för att göra ett test om man passar i armén. Svårt men kul, utfallet blev dock det jag själv valde. Jag tror dessvärre inte att armén är det äventyr som jag söker.
Malin Ströman om Gamification på Vinterminglet #ssmx from Alex Picha on Vimeo.
Här är hennes presentation på Slideshare: Gamification
När jag var på Webcoast i mars så pratade vi också om hur man kan göra skolan mer intressant för att möta unga gamers med utmaningar som achievements och missions. View more presentations from Malin Ströman
Mikael Jakobsson, forskare i Informatik, har kollat närmare på metagaming och hur mycket olika achievements betyder i spelvärlden.
” Jag blev nästan snöblind innan jag nådde level 50, men det var det värt. Det var den lyckligaste stunden i mitt liv.”
Så uttrycker sig framtidens konsumenter, dagens unga gamers, att fånga deras intresse är en